O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (2024)

Mihai VasilescuViaţa-i mult prea serioasă ca să n-o luăm în râs!

Lenea și indolența se plătesc

Încep Jocurile Olimpice, pronosticuri?

Mihai Vasilescu23 iulie 2024, 07:59

87 comentarii 4.509 cititori

Am scris zilele trecute un articol în care vă întrebam ce faceți cu mâncarea expirată și-ați fost destul de mulți cei care mi-ați explicat ce faceți cu ea.

După ce v-am citit toate comentariile, am tras trei concluzii pe care vi le și las mai jos.

Prima concluzie

O concluzie care m-a bucurat: majoritatea de pe aici avem grijă ce și cât cumpărăm, ca să nu fim nevoiți să aruncăm alimente la gunoi.

Mă refer la cantități, să știți. Majoritatea ați explicat foarte clar că aveți grijă ce cantități cumpărați tocmai pentru a fi siguri că nu ajung la gunoi.

Cu toate astea, dacă te iei după cifrele oficiale, mai mult ca sigur suntem minoritari. Poate știați, poate nu, dar fiecare român aruncă la gunoi aproximativ 75 de kilograme de mâncare în fiecare an. Repet, că poate nu e clar: aruncăm la gunoi, în medie, câte 75 de kilograme de mâncare pe an.

Să vă calculez ce înseamnă pe zi sau pe săptămână? Nu cred că e nevoie, știți și singuri să faceți o împărțire.

Iar cel mai și cel mai trist este că toată mâncarea asta se aruncă, în contextul în care peste 4 milioane de români au dificultăți în asigurarea hranei zilnice. Sună absurd și complet nedrept să aruncăm la gunoi atâta mâncare, iar în timpul ăsta 4 milioane de români suferă de foame.

Vreți să știți cum se ajunge la media asta, în condițiile în care am stabilit că suntem atenți la ce cantități cumpărăm? E suficient să vă duceți într-un supermarket și să stați câteva minute printre rafturile cu alimente. Când o să vedeți primele cărucioare încărcate cu vârf, o să știți cum se ajunge la media de 75 de kilograme.

Din păcate, acesta este un fenomen care nu se poate eradica decât prin educație, iar cu educația știm cu toții că e greu în această țară.

A doua concluzie

Ce m-a mai bucurat citindu-vă comentariile: se pare c-am învățat să facem diferența între „a se utiliza până la” și „a se consuma de preferință înainte de”.

Extrem de mulți dintre voi ați explicat că verificați în ce stare se află alimentele, înainte de a lua decizia să le aruncați. Chiar dacă se află după data înscrisă pe etichetă, dacă vedeți că sunt încă într-o stare ok și se mai pot consuma, n-aveți nicio problemă să faceți asta.

N-aveam cum să nu mă bucur, eu fiind un cetățean care n-are nicio problemă să consume ciocolată expirată de mulți ani, ca să dau un singur exemplu.

Dincolo de glumă, faptul că începem să facem diferența între „a se utiliza până la” și „a se consuma de preferință înainte de” este extrem de important din punctul de vedere al reducerii risipei alimentare.

Dacă nu mă credeți, uite ce spun cifrele: Comisia Europeană estimează că până la 10% dintre cele 88 de milioane de tone de deșeuri alimentare generate anual în UE sunt asociate cu marcajul de datare de pe produsele alimentare.

Pe scurt, oamenii nu fac diferența între „se utiliza până la” și „a se consuma de preferință înainte de”. Au văzut că s-a depășit data de la „a se consuma de preferință înainte de”? Au și aruncat produsele respective la gunoi ca fiind expirate. Aproape 9 tone de alimente se aruncă anual din cauza asta.

Nu vă e clar care este diferența între cele două formulări? Uite, vă explic eu extrem de scurt și de clar:

„A se utiliza până la” se referă la siguranța alimentară. În sensul că este o instrucțiune de utilizare a alimentelor până la o anumită dată, după care acestea nu mai pot fi consumate în siguranță și pot cauza probleme de sănătate. Această inscripționare apare pe produse proaspete, cu grad ridicat de perisabilitate, pește, carne, salate și lactate, care vă pot îmbolnăvi dacă sunt consumate după data limită inscripționată pe etichetă.

„A se consuma de preferință înainte de” se referă la calitatea alimentelor. Atâta timp cât sunt respectate instrucțiunile de depozitare, alimentele pot fi consumate în siguranță și după data indicată, însă este posibil să nu mai aibă același gust sau aceeași textură. După această dată, nu se garantează că alimentele vor fi la fel de proaspete, gustoase, crocante, însă nu vor dăuna sănătății.

Acum sper că e clar.

A treia concluzie

Este că majoritatea celor care stau la bloc sunt nevoiți să arunce la gunoi mâncarea și alimentele expirate, pentru că nu prea au ce altceva să facă cu ele.

Da, am văzut că sunteți mulți cei care găsiți soluții de genul „i le dau unui vecin care are casă la țară și face compost” sau „hrănesc niște animale de care am grijă” sau „le las lângă tomberon pentru cine le vrea” și altele de același gen.

Dar astea sunt soluții punctuale, pe care le găsește fiecare dintre noi, tocmai în ideea că nu suportăm să aruncăm mâncare la gunoi.

Pe mine mă interesează soluții generale, aplicabile tuturor celor cale locuiesc la bloc, puse la dispoziție de autorități.

Așa că vin și vă întreb: ce soluție ați vrea de la autorități ca să nu se mai arunce DELOC mâncare sau alimente?

De fapt, m-am exprimat greșit, vreau să aflu cu ce soluție ar trebui să vină autoritățile, astfel încât să fim siguri că alimentele pe care le aruncăm ajung în locuri mult mai utile decât la groapa de gunoi comună.

Și când zic „soluție” mă refer la ceva pe bune, nu la „hai să ne prefacem” că selectăm, dar mașina de gunoi e aceeași pentru toate felurile de resturi menajere.

Voi scrieți ce vă trece prin cap și ce soluții vedeți, chiar dacă vă inspirați din experiența altor țări, că nu e nevoie să inventăm apa caldă, ci doar să vedem cum o folosesc alții.

sursa foto: freepik.com

alimenteambalajconsumdataexpiratemancaresolutie

Articol din categoria: din jurul meu

87 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (4)

    John Temple 23 iulie 2024 la 08:09

    Să treacă pe bere, ca austriecii. Ăștia nu aruncă mâncare, aruncă doar cutiile goale de bere. Sticlele le dau la schimb, nu se-ncurcă cu bucata, se cumpără la lăzi. Doar babele umblă cu câte o ladă de bere. 🤭

    Comentariu beton!23

    Răspunde

    • #2 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (5)

      Irinoush 23 iulie 2024 la 08:16

      De ce sa iei o lada cand poti sa iei un pet

      2

    • #3 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (6)

      John Temple 23 iulie 2024 la 08:27

      @Irinoush: aici io încă n-am văzut bere la pet. 🤷‍♂️

      9

    • #4 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (7)

      Irinoush 23 iulie 2024 la 09:18

      John, pai de-aia se topeste calota!!
      Aruncati cu lazile..aicea se si recicleaza petul, se umple cu tuica! Doar ne-ncurca acuma estia cu dopu atasat, ca daca-i de-aceeasi culoare, n-are cum sa fie tuica inauntru…

      Comentariu beton!24

  2. #5 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (8)

    Nicoleta 23 iulie 2024 la 08:15

    Cam greu,dar nu cred ca e imposibil. As „aronda” un bloc sau mai multe,unor crescatorii de animale( porci,ca la pasari este alta mancare). Oamenii ar colecte resturile si crescatoria doar le-ar transporta. Produsul finit,carnea,sa fie folosit la hrana copiilor,batranilor sau chiar la comercializare !

    Comentariu beton!12

    Răspunde

    • #6 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (9)

      AdinaE 23 iulie 2024 la 08:36

      Asta cu porcii poate merge in România. Dar nu poti sa indraznesti nici sa propui asa ceva in Vest.

      6

  3. #7 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (10)

    John Temple 23 iulie 2024 la 08:19

    Dacă statu’ ar avea cap, precum n-are, ar obliga, prin lege, ca firmele ce colectează gunoiul menajer să facă contract cu fermele de porci și găini, iar resturile de mâncare să ajungă acolo. 😎

    Simplu: marțea se colectează doar mâncarea aruncată.

    Comentariu beton!15

    Răspunde

    • #8 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (11)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 09:10

      Și să se colecteze DOAR mâncare și alimente, în saci transparenți să se vadă clar ce e în ei.

      Oar mașina de gunoi care vine să arate ALTFEL decât cea care strânge celelate resturi. Să fie și mai clar în capul oamenilor că este o mașină de gunoi dedicată acestui scop. Mă gândesc că e suficient s-o vopsești în cu totul altă culoare, nu trebuie să construiești rachete.

      Hai că asta e cea mai bună idee de până acum.

      Mai adaugă cineva ceva la ea?

    • #9 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (12)

      Anel 23 iulie 2024 la 09:16

      Păi porcul ăla trebuie făcut de 200 kg în 5-6 luni, altfel se pierd bani. Nu-ți ia nimeni mâncarea s-o dea la porci, se preferă chimicale(concentrate) ca să crească porcul, nu resturi.

      Comentariu beton!13

    • #10 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (13)

      Irinoush 23 iulie 2024 la 09:24

      Heeei, ca sa colectezi perisabile ar fi niste costuri uriase pt stocare si transport, e vorba de sanatate publica!
      Poateceva gen puncte de colectare, ca la medicamente, cu conditiile corespunzatoare pt prevenirea raspandirii germenilor patogeni!

      Comentariu beton!12

    • #11 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (14)

      John Temple 23 iulie 2024 la 09:34

      @MV: evident, dar pentru asta oamenii trebuie să fie civilizați și să nu-și bată joc de ei.
      @Anel: ete fâs.

      @Irinoush: există utilaje care transformă resturile alea de mâncare-n nutreț.

      2

    • #12 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (15)

      Anel 23 iulie 2024 la 09:41

      @John, așa este civilizat, cum spui tu, dar e greu la Romania. Io știu de la niște cunoștințe care trăiesc în Dornbirn (Austria), care spun că și ambalajul pe care-l golești trebuie spălat după care aruncat la tomberon. Păi la noi producători și supermarketurile îți livrează uneori mâncare gata expirată. De ce? Pentru că au curaj, că amenda-i mică etc. I-a sa zică legea: Te-am prins, te-am închis.

      4

    • #13 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (16)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 10:05

      @Irinoush, mâncarea DEJA expirată, DEJA stricată, e perisabilă? 😲

    • #14 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (17)

      oana 23 iulie 2024 la 10:09

      ce puncte de colectare a medicamentelor stiti?

      Nicio farmacie nu mai primeste, ma pun sa le arunc la gunoi. stau cu punga de medicamente expirate si nu stiu unde sa le duc.

      Comentariu beton!11

    • #15 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (18)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 10:11

      @oana, serios? Nu le mai primesc nici farmaciile? Absolut superb!

    • #16 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (19)

      Animaloo 23 iulie 2024 la 10:16

      Da. Pentru ca procesul e sinistru de complicat.
      Trebuie sa noteze farmacistii ce pastile au primit..cate and all the sh*t.

      6

    • #17 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (20)

      oana 23 iulie 2024 la 11:02

      @animaloo

      nu contest doar ca de fiecare data eu am fost cea care a completat ce medicamente am adus, doamnele puneau parafa pe hartie, verificau ochiometric si aia era.

      5

    • Mihai, chiftelele, la tine din frigider, nu cred ca put. Tine-le 30 min, vara, la temp camerei, nu mai mult.

      3

    • #19 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (22)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 11:36

      @Irinoush, înțeleg ce zici, dar gradul de degradare nu mai contează în această situație. Dacă le colectezi pentru producerea de biogaz, de exemplu, chiar nu mai contează că put sau nu.

    • #20 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (23)

      AdinaE 23 iulie 2024 la 11:22

      @Oana, Eu tocmai ce am dus la farmacie o punga cu medicamente expirate.

      1

    • #21 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (24)

      Mira 23 iulie 2024 la 15:48

      @oana
      Din câte am înțeles de la farmacia unde am vrut să duc medicamentele expirate, acum le-ar colecta spitalele. Încă nu am ajuns să văd dacă e adevărat sau nu.

      5

    • #22 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (25)

      CarmenA 23 iulie 2024 la 21:18

      Daca nu ma insel, s-a dat o lege prin care medicamentele expirate se lasa in spitale, acolo unde deja exista spatii mari pentru depozitare si firme care le distrug pe baza unui contract. Inainte se lasau in farmacii, pe baza unui proces verbal de predare-primire, ca altfel nu se putea justifica prezenta lor, urmand aceeasi cale de distrugere, dar cu niste costuri destul de ridicate pentru fiecare farmacie, se plateau la kg. Sunt convinsa ca cei care au reusit sa stranga medicamentele expirate vor gasi si calea de predare, vor face efortul pana la capat.

      1

  4. #23 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (26)

    Anel 23 iulie 2024 la 08:19

    S-o raționalizeze. Nu-s nostalgic, stați liniștiți, da’ cre’ că ar fi singura.
    Păi să le iei românilor cârnații de la gură…

    5

    Răspunde

    • #24 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (27)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 09:11

      Eu zic totuși de niște soluții concrete, pe ce avem acum. Uite ideea lui @JT de mai sus.

    • #25 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (28)

      Anel 23 iulie 2024 la 09:26

      Ideea lui John e bună, da’ el trăiește într-o țară unde și cutia de conservă, după ce-o golești, trebuie s-o speli ca să o arunci la gunoi. De-asta zic, că la noi e greu să colectezi cantități mari de mâncare. Cel puțin în prezent. Nu e logistică

      6

  5. #26 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (29)

    keepcalm 23 iulie 2024 la 08:30

    Avand in vedere ca hypermaket-urile, supermarket-urile, magazinele de cartier etc ajuns sa fie peste tot, ieși din unu dai in celalalt samd mi se pare absurd sa merg de la cumparaturi cu, caruciorul cu varf, in viata mea nu cred ca am facut asta, si nu din cauza lipsei banilor mereu, plus ca sunt genul de soț caruia ii place sa mearga la cumparaturi, nu de putine ori sotia oboseste inaintea mea cand facem asta, nu trebuie sa imi zica de doua ori sa merg sa cumpar ceva, la prima strigare sunt deja la usa, nu suntem genul de familie care arunca mancarea insa accidental jumatatea mai scapa si face mai mult decat necesar, urasc sa arunc mâncare, sotia la fel si din cauza asta nu facem mancare multa.
    In ceea ce priveste solutia care sa o ofere autoritatile nu am nici o idee, din punctul meu de vedere solutia e la noi, nu cumpara in excees, nu gati in exces si nu vei arunca mancare si produse expirate

    Comentariu beton!11

    Răspunde

    • #27 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (30)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 09:15

      Nu există așa ceva, Oricât ai fi de atent la câtă mâncare cumperi, până la urmă tot se va strica ceva, tot nu vei apuca să mânănci ceva. Eu urăsc din tot sufletul să arunc mâncare și tot sunt nevoit s-o fac din când în când.

      Uite cel mai bun exemplu: acum când vorbim, am la frigider niște musaca și niște chiftele marinate care s-au stricat. Le cumpărasem fiind absolut convins că n-o să plec la fete, în Grecia, după care am plecat la fete.

      Ce voi face cu ele? Le voi arunca la gunoi, că altundeva nu am unde. De-aia mi-ar fi plăcut să avem implementată o soluție să știu că NU vor ajunge la groapa de gunoi.

    • #28 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (31)

      Jual 23 iulie 2024 la 10:29

      @MV, in cazul tau cu musacaua si chiftelele, eu le-as fi bagat la congelator, portionate. Bineinteles, inainte sa fie mucegaite pentru ca au stat prea mult in frigider asteptând sa fie mâncate.

      In orice caz, eu asa fac: dupa 3-4 zile de stat in frigider, când e clar ca pâna la sfârsitul saptamânii nu va fi tot terminat, bag ce ramâne la congelator, in casolete.

      8

    • #29 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (32)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 10:35

      @Jual, dacă făceam asta înainte să plec spre Grecia, da. Dar nu mi-a dat prin cap. 😞

    • #30 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (33)

      keepcalm 23 iulie 2024 la 10:30

      @MV, nu am spus ca nu arunc, o fac dar accidental cand facem calcule gresite, sotia s-a obisnuit sa faca mancare putina, mai ales ca ea daca mananca de doua ori din acelasi fel de mancare atunci e clar ca nu va mai manca a 3-a oara, nui o problema pentru mine, mananc din acel fel de mancare pana se termina.

      3

    • #31 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (34)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 10:35

      Nici eu n-am problema asta.

    • #32 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (35)

      Dna C 23 iulie 2024 la 12:34

      @Jual, Correct, la congelator! Si culmea este ca treaba asta m-a invatat pustiul de nepot căruia, invitandu-ma la ei, i-am spus ca nu plec de acasa printre altele ca am multa mancare facuta si e pacat de ea. La care pustiul mi-a spus candid ”de c nu o pui in congelator?” Si de atunci asa fac, daca plec de acasa pe neasteptate pun mancarea frumos în congelator si la intoarcere deja nu mai am probleme pentru ca am mancare gatita.
      Da, dar asta este solutie temporara. Intrebarea este ce sa facem cu mancare pe care nu toti se gandesc sa o utilizeze sau deja a expirat. Eu subscriu la propunerea cu masini speciale, bine inchise si eventual putin izolate termic în care sa se adune de doua ori pe saptamana mancarea pe care unii vor sa o arunce. Ar fi de preferat ca resturie alimentare să ajungă la prelucrare chimica pentru compost sau metan decat la animale care ar putea sa se imbolnaveasca de la mancarea stricata.

      6

  6. #33 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (36)

    Adriana 23 iulie 2024 la 08:38

    Orașul Târgu-Lăpuș este un exemplu
    https://recorder.ro/minunea-din-maramures-orasul-in-care-se-recicleaza-de-10-ori-mai-mult-decat-in-restul-tarii/
    Și din câte știu dar nu am găsit acum mai sunt câteva orașe care folosesc resturile menajere care nu pit fi reciclate pentru încălzire și încălzirea apei menajere, cum să nu reciclezi cu spor când facturile se micșorează, și astea sunt făcute cu fonduri europene nerambursabile.
    Dar este vorba despre calitatea omului în toate poveștile astea

    Comentariu beton!20

    Răspunde

  7. #34 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (37)

    AdinaE 23 iulie 2024 la 08:44

    Sa se faca portii mai mici. Deci omul mananca cat are.

    4

    Răspunde

    • #35 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (38)

      Peredhil 23 iulie 2024 la 09:03

      Și să păstreze prețul pe porție sau, mai bine, să-l mărească. Cred că deja se implementează măsura prin unele locuri 😉 .

      5

  8. #36 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (39)

    Adriana 23 iulie 2024 la 08:55

    Ugh, cred că am pierdut comentariul 🫣 există câteva orașe mici din minunata grădină a MD care folosește gunoiul menajer la încălzirea și producerea apei calde, se poate.

    1

    Răspunde

    • #37 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (40)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 09:04

      Care comentariu? Ăsta? https://mihaivasilescublog.ro/2024/07/23/solutie-trebui-existe-care/#comment-572077

    • #38 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (41)

      Adriana 23 iulie 2024 la 13:04

      @MV, nu știu de ce nu îl mai vedeam, m-am gândit că din cauză de link, scuze
      Și am văzut o aplicație în care sunt înscrise multe brutarii, restaurante, pizzerii care oferă la preț mic produsele spre ora închiderii.

      2

  9. #39 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (42)

    Mojo 23 iulie 2024 la 09:11

    Noi, ca nație, (astia batrani🤪) inca avem traume din vremea lui ceașcă, când nu aveam de unde cumpara. Pana nu ne trece buba de la căpuț nu cred ca se face mare lucru. Deocamdată singura speranța o vad la cei tineri

    9

    Răspunde

    • #40 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (43)

      Alina I. 23 iulie 2024 la 17:43

      La faza cu tinerii…ma cam îndoiesc. Fiica-mea nici măcar nu gusta un produs dacă vede ca e în ziua expirării. Pe mine ma dispera chestia asta. De ex își ia iaurt, sau sana, și dacă expira azi, gata…la gunoi. De obicei le interceptez eu. Ultima data am halit o sana expirata de 2 luni. A stat doar în frigider de când o cumpărase,asa ca am mirosit-o, am gustat-o, și am „evaporat-o”. N-am pățit nimic

      3

    • #41 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (44)

      Mojo 23 iulie 2024 la 18:52

      Și eu mai cumpăr cate un iaurt sau smântână (sau alte mici chestioare) în caz ca ne trebuie. Și dacă nu ne trebuie, zac prin frigider pana după termen. Ghici ce… sunt foarte bune. Le amușin întâi, și dacă nu au miros sau gust ciudat le folosesc fără probleme. De regula incerc sa le integrez în câte o mancare, sa nu rămână uitate pe acolo

      1

  10. #42 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (45)

    Vera 23 iulie 2024 la 09:12

    Probabil că sunt nenumărate soluţii, aşa cum am citit şi mai sus. Dar, indiferent dacă statul (dă jeaba pe care îl posedăm) ar implementa ceva (ce termen pompos!!) ce faci cu cetăţeanul tembel care este în proporţie covârşitoare? Nu spun ce i-aş face eu acestui cetăţean!! Prima chestie ar fi educarea tembelului! Cum o faci? Amenzi! Cum dai amenzi?? Hai şefu’…ce mare chestie, ne înţelegem…data viitoare nu mai fac!! Am citit şi aici (sorry Vasilescule): nu reciclez că ăia adună de-a valma deşeurile!!! Cooorect! Dar eu personal, nu mă gândesc la asta neapărat: m-am educat să reciclez, iar ce se întâmplă dincolo de uşa apartamentului este alt fenomen, pe care eu nu îl pot controla.
    În ţările cu apă caldă, ca să citez din clasicii în viaţă, s-au dat şi se dau amenzi la greu; frica este cea care face curăţenie, grija pentru buzunar!!
    PS: ştiaţi că în Singapore este interzisă guma de mestecat???

    7

    Răspunde

    • #43 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (46)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 09:21

      Prima condiție, înainte de orice, este să-i pui omului la îndemănă cele necesare. Abia după poți să constați dacă selectează cum trebuie.

      Iar soluția cea mai la îndemână, prima care-mi vine în minte: resturile alimentare se aruncă DOAR în saci transparenți. Vine salubritatea și vede mâncare în sac, îl ridică. Nu-l vede, rămâne pe loc.

      Următorii pași pot fi camerele de luat vederi și amenzile. Sau sacii de gunoi personalizați. Îi primești de la societatea de salubritate cu numele tău pe ei, știi sigur că dacă arunci alceva în afară de mâncare, vine și amenda.

      Soluții sunt, dar nimeni nu vrea să facă nici măcar un prim pas în direcția asta.

    • #44 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (47)

      Vera 23 iulie 2024 la 09:57

      Corect!

    • #45 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (48)

      Irina I 23 iulie 2024 la 13:26

      Apropo de ce spui si tu, cu amenzile, dar de ce spune si Mihai, asta cu camere de luat vederi, doua solutii minunate. In urbea natala, a reusit primarul, asa pesedist cum e el, sa inlocuiasca toate containerele de gunoi, insalubre, cu platforme ingropate, pe fractii. Sistemul ar trebui sa fie cu cartela, sunt dotate cu camere video, oamenii primesc saci de la asociatia de proprietari de care apartin. Au si investit masiv nu doar in asta, cat si in masini noi de gunoi, speciale pentru platformele alea. S-au pus instructiuni la toate blocurile despre cum trebuie colectat selectiv si le-a dat oamenilor 1 an sa se obisnuiasca cu ideea, apoi pac, inchidem platformele, dam drumul la camere, amenda + b@taie. Dar, in dulcele stil mioritic, au trecut aproape 2 ani de cand s-au dat alea in folosinta si nu s-a intamplat marea inchidere. Singura schimbare e ca nu mai vezi munti de gunoaie, nu mai miroase (va dati seama in ce hal de disperati erau oamenii de la blocurile din vecinatatea acelor infectii), ceea ce hai sa zicem ca e un castig. Insa tu sa ai o infrastructura care sa fie bine pusa la punct peste tot in oras si sa nu faci nimic cu ea, asta e dovada de pr0stie. Vad ca la mine in S6 a inceput dom’ primar de ceva timp sa instaleze acelasi tip de platforma. Sunt tare curioasa cum o sa functioneze asta, caci citisem la un moment dat ca in unele zone, desi scria mare cat o zi de post pe tomberoanele alea ca nu sunt inca date in folosinta, ai nostri depozitau mormane de gunoaie langa ele. 🤷‍♀️

      1

  11. #46 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (49)

    Ananas 23 iulie 2024 la 09:20

    Până la reciclarea de alimente, ar trebui educați ăia care aruncă baterii cu lame de ras cu peturi cu coji de pepene cu chiloți cu sticlă eventual spartă, cu carcase de oi și vaci – sacrificate la ei în bătătură – cu gresie și cu…pamperși. Iar ceea ce am scris mai sus e un singur tip de gunoi pentru extrem de mulți daci liberi. E nevoie doar de unul care să se pișe în piscină, ca să îi evacueze pe toți. Dar asta nu trebuie să ne descurajeze, din contră, perseverăm ca să fie din ce în ce mai curat. Cel ce citește pe aici, consider că e în general un om educat și tinde spre o reciclare cât mai corectă. Ce te faci cu masele, în schimb, care nu citesc decât video de tiktok. Până nu îi răstorni în bătătură gunoiul aruncat (de multe ori pe câmp, prin păduri etc), să înțeleagă că el nu dispare, vita nu înțelege.

    Eram sus, pe niște dealuri frumoase, destul de izolate de așezări umanoide și, într-o poieniță cu flori, era un maldăr de pamperși. Ăia vor dăinui acolo până vine Bennu sau niște ecologiști voluntari harnici. Mai strâng ți eu, când pot, dar nu pot curăța peste tot. Ăsta e doar un exemplu.

    Așa că aș prefera să vad alimente perisabile aruncate la ghenă, dar separate de restul. Soluția la ce ai intrebat tu nu o văd în România, pe urmatorii 5 ani minim. Și nu vorbesc de 3 vecini care hotărăsc ei să selecteze la sânge și să facă de-un compost.

    7

    Răspunde

  12. #47 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (50)

    catherine 23 iulie 2024 la 09:31

    Tind sa cred ca numai pretul exorbitant i-ar face pe cei mai multi sa isi rationalizeze cumparaturile.
    Tin minte, povestea o profesoara intoarsa de la rudele din Franta prin anii 80, cum la piata de acolo a fost intrebata daca da o petrecere pentru ca ceruse 2kg de prune. Apoi, politicos, i s-a explicat ca nu se cumpara asa, cu toptanul, ci calculand cate persoane sunt la masa si cat mananca fiecare. La prune si la orice altceva.
    In cazul nostru, 50de ani mai tarziu, se pare ca tot intr-o petrecere continua ne credem, desi buzunarele sunt departe de a se fi umplut. „Lasa sa fie, sa nu trebuiasca” e principiul de baza al romanului, parca!
    Nu stiu daca ati observat vreodata ce fel de oameni imping la carucioarele alea varfuite prin supermarketuri: de cele mai multe ori, nu par sa aiba venituri peste medie, deci clar le dezechilibreaza bugetul si totusi, strang din dinti si persevereaza. Ce-i mana in lupta, dom`ne?!

    Comentariu beton!11

    Răspunde

    • #48 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (51)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 10:04

      Jur că nu înțeleg de ce trebuie dus acest articol spre rationaliarea cumpărăturilor. Dacă nu e foamete sau război, NU AI CUM să faci așa ceva. Și nici nu ai de ce. Eu am cerut o soluție pentru, mă autocitez:

      „vreau să aflu cu ce soluție ar trebui să vină autoritățile, astfel încât să fim siguri că alimentele pe care le aruncăm ajung în locuri mult mai utile decât la groapa de gunoi comună.”

      Jur că oricum aș citi, tot nu văd unde am scris ceva despre cum facem să raționalizăm consumul. 🤷‍♀️

    • #49 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (52)

      Monica1 23 iulie 2024 la 20:22

      Cumpăr un cărucior plin fiindcă am 3 copii și nu mă duc la supermarket pentru 2 pâini zilnic..și nici ăla nu e chiar la 3m de casă.Sunt un client fidel de Glovo și Bringo pe parte de supermarketuri când n-am tot ce îmi trebuie în casă și bucătărie.

      1

    • #50 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (53)

      Daniela 24 iulie 2024 la 12:00

      Nu consider ca se referea la rationalizare ci la cumpatare, ceea ce nu e nimic gresit. Sunt 100% sigura ca alimentele alea aruncate – resturi de mancare (scraps) care se pot refolosi in alte retete de exemplu bucatile de gratar ramase taiate bucati si folosite in salate, etc… majoritatea ce se arunca e din excesul cumparat deci are legatura si cu postarea ta, Mihai

      1

  13. #51 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (54)

    Dede 23 iulie 2024 la 09:47

    Solutii individuale in afara de cumparaturi facute responsabil in functie de cantitatea consumata de familie nu prea exista.
    Aici unde traiesc exista o forma de evitare a risipei de alimente, dar ea nu e individuala. Exista ceva ce se numeste „Tafel (masa)”. Diverse organizatii caritabile iau legatura cu brutariile din zona, cu supermarketurile, cu cantinele, cu „aprozarele” si tot ce nu mai e se doneaza la aceste „Tafel”. Oamenii mai nevoiasi se duc la primarii si obtin de acolo un fel de talon care le permite sa cumpere la aceste „Tafel” alimente perfect bune si consumabile la preturi foarte foarte modice, legume care nu mai arata excelent dar valabile si orice altceva, piine de ieri de exemplu, din astea.
    O alta varianta sint donatiile catre centrele Caritas sau alte similare pentru homeless, care se duc la centrele astea si primesc trei mese zilnic, una din ele masa calda, si e chiar mai extins, au depozite de lucruri si haine donate, chestii din astea.
    Referitor la o afirmatie din text. E adevarat ca produsele se pot consuma dupa data de expirare, dar cele mai multe dintre ele isi pierd din calitatea gustului. Ca era vorba de ciocolata, o poti minca la un an dupa expirare, nu patesti nimic, dar nu are absolut deloc acelasi gust, aceasi aroma. Daca ciocolata e una ieftina s-ar putea sa nu sesizezi diferenta, ea si proaspata nefiind o mare smecherie, dar la o ciocolata Lindt diferenta e semnificativa. E valabil si pentru alte alimente mai scumpe si calitativ superioare, isi pierd calitatea la gust.
    O alta chestie care domnu Mihai o uita din graba e ca (cacofonie) consumul inseamna locuri de munca al noi in capitalism, si reducerea consumului e superbun pentru mediul inconjurator dar superrau pentru piata muncii.
    Economiseala si de energie si de orice e foarte buna pentru buzunarul propriu, dar nu salveaza mediul pentru simplul motiv ca marii consumatori si risipitori nu sint oamenii in mod individual ci tocmai industria. Astfel e bine pentru buzunarul tau sa economisesti energie, dar 90% din consumul de energie pe planeta e industria.

    3

    Răspunde

    • #52 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (55)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 09:59

      Băi, jur, să vii să-mi explici că ciocolata nu mai are același gust după ce trece de data înscrisă pe ambalaj, în condițiile în care eu am scris CLAR în articol:

      „A se consuma de preferință înainte de” se referă la calitatea alimentelor. Atâta timp cât sunt respectate instrucțiunile de depozitare, alimentele pot fi consumate în siguranță și după data indicată, însă este posibil să nu mai aibă același gust sau aceeași textură. După această dată, nu se garantează că alimentele vor fi la fel de proaspete, gustoase, crocante, însă nu vor dăuna sănătății.

      Ce pot să înțeleg eu? Că te-ai apucat să comentezi fără să citești articolul?

      Și doi: te rog dă-mi și mie cu copy/paste unde am scris eu că trebuie descurajat consumul.

    • #53 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (56)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 10:00

      Și încă ceva: există soluții individuale. Uită-te la ce se întâmplă prin Europa civilizată și-o să vezi că există soluții individuale. Dacă se poate în Italia, care nu-s nici pe departe nemți, înseamnă că se poate ORIUNDE.

    • #54 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (57)

      Dede 23 iulie 2024 la 12:21

      Ai dreptate, am citit articolul in fuga si nu am retinut absolut tot din articol, nu m-am gindit ca trebuie sa-l citesc ca pe evanghelie 🙂
      Tu nu ai scris ca trebuie descurajat consumul, dar asta e consecinta logica daca nu arunci produsele expirate sau daca cumperi strict numai cit consumi.
      Eu traiesc de peste 30 de ani in ceea ce tu numesti lumea civilizata asa ca am o bruma de idee cam cum stau lucrurile. Din studiile publicate stiu si faptul ca transformarea in biogaz sau arderea resturilor alimentare desi in mod cert protejeaza mediul la prima vedere nu sint solutii economice ci ideologice. Cantitatea de energie consumata pentru tranformarea resturilor alimentare in ceva util energetic e mai mare decit cantitatea de energie produsa in urma transformarii.
      Traiesc in Germania, verzii sint de patru ani la guvernare, au incercat sa transforme totul dupa ideologia lor, iar acum dupa 4 ani toata tara (cu exceptia a 9% cit au in sondaje momentan) e de acord ca ideologia asta a bagat tara in gard, si inca rau de tot.
      Stiu, stiu, pe hirtie si in propaganda totul arata frumos si generos si ole ole salvam planeta si mediul, am muscat-o si eu ca foarte foarte multi altii. Si acum desteptarea, am luat toti gusa cu povestile astea frumoase utopice.
      E doar umila mea parere

      5

    • #55 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (58)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 12:23

      Deci italienii mint?

    • #56 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (59)

      Dede 23 iulie 2024 la 12:45

      Cine sint italienii care mint sau nu mint? Exista italieni care au INTERESUL sa propage ideea asta, si sint italieni care pot avea o parere opusa si ea foarte fundamentata, chiar stiintific si economic. depinde ce italieni citesti (e valabil pentru oricine, folosim italienii doar asa generic), si mai depinde neapapart cine si ce idei sustin si raspindesc public. E propaganda, cine face propaganda si de ce? Trebuie sa-ti revizuiesti parerea ca mediile vestice sint echidistante si corecte, si ele sint supuse intereselor. concernelor care le detin.
      Politica ecologica (care in sine ca poveste e ceva foarte misto la modul strict ideal) e politica mainsteam europeana, in consecinta e promovata de massmedia clasica.
      In principiu si eu sint pentru ecologism (cred ca orice om responsabil e pentru), dar el e facut in ziua de astazi de-am proasta si superheirupist, in felul in care s-a facut si socialismul in statele odinioara socialiste. E cam dupa modelul ala felul in care se face, in sensul ca maniera in care se face e maniera in care s-a facut odinioara socialismu.

      4

    • #57 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (60)

      AleBlaga 23 iulie 2024 la 14:41

      @Dede pentru Tafel sunt produse ‘subventionate’ de clienții magazinelor din returnarra PET şi dozelor, automatele au două opțiuni: bon pentru bani sau donație la Tafel. Lidl are la ieşire coşuri în care depui ce donezi la Tafel. Magazinele de tip discount de 10 ani au redus agresiv suprafața frigiderelor (mama, ce mă bucur când văd moace dezămăgite de cumpărători ‘bazați’ care constată că nu există să ia de la spate şi adânc din vitrinele frigorifice). La fel şi la legume-fructe. Asa ca aceste mqgazine au tot mai putin de donat. Tot magazinele discount propun pe site-urile lor retete, inclusiv ‘traditionale’ dar adaptate pe număr de persoane şi cantitățile la care sunt ambalate produsele, fix ca să nu iei mai mult sau mai puțin.

    • #58 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (61)

      crina 23 iulie 2024 la 15:04

      Dede nu te încinge că și așa e caniculă. Nu e chiar totul e propagandă, utopie și „interese mari la mijloc” cum zici tu, dar trebuie să ai răbdare și interes să te informezi din surse corecte.
      Mihai visează și dorește o țară și o lume civilizată. Ce e greșit în asta? Dacă continuăm să ne comportăm ca sălbaticii că vorba aia, altcineva câștigă bani sau capital de imagine din asta, fu**m planeta asta mai rapid decât preconizează specialiștii. Soluții eco există pentru probabil orice dar degeaba pretindem la ăia mari și puternici să facă, să dreagă, să implementeze dacă pe noi pulimea nu ne interesează sau vedem numai conspirații și interese de jur împrejur.

      2

    • #59 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (62)

      Dede 23 iulie 2024 la 16:02

      AleBlaga, in studentie am lucrat si pentru Rotary Club (astia au si multe Tafel), asa ca stiu despre ce vorbesc. Era o chestie cu studentii, ei ne plateau carti de specialitate, computere, etc, si noi mai lucram contra cost si pentru ei citeva ore pe saptaminma. O sursa de produse e aia care zici, iar sursa cea mai importanta e aia care am zis eu. Brutariile dadeau la sfirsitul zilei ce nu vindeau la Tafel, la fel multe aprozare (da, chiar si turcesti), si foarte multe supermarketuri, trimiteau chiar cu masinile lor, si nu, nu din alea donate de cumparatori, alea erau mizilicu, cireasa de pe tort de abia.
      bonuri pentru Tafel primeau si oameni care lucrau, dar aveau salariul mic, sau familie numeroasa, sau indeplineau alte conditii cerute.

      1

    • #60 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (63)

      Dede 23 iulie 2024 la 16:17

      Crina, eu nu pun nici un pic la indoiala intentiile nobile ale lui Mihai, si bineinteles ca nu e nimic rau in ce spune, dimpotriva.
      Chestia e ca intre vise nobile si realitate e o discrepanta mare, si eu am cautat s-o arat, pentru ca traiesc in tara care face poate cel mai mare efort ecologic, cel putin la nivel declarativ public.
      Ei bine, tehnologiile care sa faca toata povestea eficienta pur si simplu nu exista. toate chestiile astea lucreaza in pierdere, sint foarte subventionate de stat si ca investitie si ca functionare. Noi doar bifam actiuni frumoase, dar o facem in pierdere. Sint o gramada de investitori privati cu influenta foarte mare, care au bagat bani in „tehnologiile ecologice” si singurul mod in care au profit e din buzunarul nostru prin banii statului. Uniunea europeana are un buget de 200 de miliarde pentru proiecte ecologice sau alte proiecte europene sint finantate numai daca au componenta ecologica. Ei bine si aia sint tot banii nostri.
      Da, interese financiare in povestea asta sint uriase, si deocamdata nu sint in folosul tau.
      La noi in Germania mai exista timpiti care cred ca salveaza planeta prin efort personal, cind de fapt consumul energetic pe planeta e 90% consumul industrial, iar Germania are doar 1% din global energetic. Iti dai seama care e consumul energetic al Romaniei? La nivel global e microscopic, unde microscopul cu care poate fi detectat nu s-a inventat inca 🙂

      3

  14. #61 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (64)

    crina 23 iulie 2024 la 09:57

    O soluție ar fi asta din Italia, unde gunoiul se aruncă diferențiat în sticlă și metale, plastic, hârtie/carton, nediferențiat(unde arunci tot ce nu poate fi reciclat) și organic. La organic se aruncă toate resturile de mâncare, începând de la coji de fructe și legume, zaț de cafea, coji de ouă, etc etc, pana la mâncarea expirată(evident scoasă din ambalaje).

    Tot gunoiul organic se transforma în centrele speciale de reciclare în biogaz care apoi devine biometan care ajunge la focul de la aragaz + fertilizator pentru pământ.
    Cu siguranță există și în alte țări, nu știu, dar dacă se face în Italia se poate gândi și România la soluția asta. Evident e nevoie de mulți bani să pui în practică plus de educarea populației dar soluția există.

    Las mai jos un video despre cum se reciclează gunoiul organic în Italia, pentru cine nu înțelege italiana are cc în engleza.
    O zi buna tuturor.

    https://youtu.be/Q-cutQgHc00?si=WOI6IOLNAxzx6DIV

    7

    Răspunde

    • #62 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (65)

      Mihai Vasilescu 23 iulie 2024 la 10:08

      QED

      Mulțumesc.

      Fix ce ziceam, dacă se poate în Italia (iar italienii sunt DEPARTE de a fi nemți), se poate ORIUNDE.

    • #63 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (66)

      Irinoush 23 iulie 2024 la 12:05

      Pfu!

  15. #64 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (67)

    Animaloo 23 iulie 2024 la 10:19

    Cu manncarea fix biogaz e singura solutie corecta. Aia cu mancarea pt porci e de noaptea mintii.

    Avantaj la faza cu biogazu? In urma ramane compost, pe care poti sa il folosesti inapoi pt mancare

    6

    Răspunde

  16. #65 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (68)

    Sfântu Dracu 23 iulie 2024 la 10:34

    Răspunde

    • #66 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (69)

      animaloo 23 iulie 2024 la 12:11

      asta merge de la cazinouri/restaurante. Unde ai resturi noi. Nu mancare stricata.
      Altfel, eu arunc la gunoi cafea care mai face par, duc gunoiu la 2-3 zile, chestii d-astea elegante. Care sa hranesti tu porcii cu asa ceva.

      2

    • #67 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (70)

      Sfântu Dracu 23 iulie 2024 la 13:40

      Exact.
      Nu hrănești porcii cu hoituri. Nici nu cred că ar mânca.

      Suplimentar, ideea nu e revoluționară. 🙂

      1

    • #68 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (71)

      animaloo 23 iulie 2024 la 16:47

      porcii mananca resturi alimentare. Inclusiv hoituri. Dar, trebuie sa fie proaspete. Gen astea de 24h

      1

  17. #69 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (72)

    Lucian 23 iulie 2024 la 10:38

    1. Desființarea zonelor de ”gunoi”.
    2. Eliminarea taxei de salubritate sau cum se cheamă în fiecare oraș.
    3. Saci speciali, cumpărați din orice market, pe culori și cu etichetă. Preț premium per sac. Ceva de genul nu 10 lei rola, ci 5 lei sacul de 30 kg. Banii de pe sac, marketul îi virează la bugetul local. Consumatorul plătește cât consumă.
    4. ”Mașina de gunoi” trece marțea la 4 dimi (ai lăsat sacul în scara/fața blocului.Se poate face un 2×2 doar pentru asta). Dacă sacul nu conține doar ce are voie să conțină sau nu are eticheta cu numărul apartamentului, nu va fi luat. Dacă vreo mașină personală este parcată pe ”locul de ridicare” al gunoiului, atunci Poliția Locală o va ridica.
    5. Fiecare oraș să aibă o rampă de ”gunoi” unde fiecare CNP din orașul ăla are o ”cotă” de deșeuri pe an. Dacă o depășește, plătește. Mă refer la molozuri, resturi metalice, de mobilă, dintr-astea.
    6. Mașini de gunoi mai performante și cu personal specializat. Chiar și un analfabet poate să învețe și să se perfecționeze (monkey see, monkey do). Salubritatea ar trebui să fie un job peste medie.
    Nu l-am inventat eu, este modelul belgian.

    5

    Răspunde

    • #70 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (73)

      animaloo 23 iulie 2024 la 16:47

      care este foarte prost.

      hai sa ne coste mult gunoiu, sa punem toata responsabilitatea numa pe cumparator, MUIE LUI!

      3

    • #71 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (74)

      Alina I. 24 iulie 2024 la 09:02

      Sunt atâtea chestii care n-o sa funcționeze din ce spui tu…nici nu știu de unde sa incep
      1. Desființare zone de gunoi? O sa avem gunoaie PESTE TOT
      2. Eliminare taxa de salubritate=> încă o firma (sau mai multe) care vor trebui subvenționate de la bugetul local=> vor creste celelalte impozite locale
      3. Saci speciali, 5 lei/buc: o sa-i cumpere pwlea. N-ai văzut sacoșe cu gunoi aruncate? La asta folosesc eu ce adun în punga cu pungi😁
      4. Mașina de gunoi trece martea la 4 dimineața. De la 8 seara pana la 4 dimineața câinii maidanezi fac partyyy😁 La ora 4 tot gunoiul va fi înșirat pe stradă; succes la cautat eticheta cu nr.apartamentului . Scoți tomberonul, sa nu-ti împrăștie cainii gunoiul, ramai fără tomberon. Easy. Dacă tu ești dispus sa te trezești la 3.30 sa scoți gunoiul, asta nu înseamnă că și ceilalți vor sa facă asta.
      5. Exista deja, cel puțin la Galati. Ai dreptul la depozitare 1mc moloz /an/pers, sau ceva de genul ăsta
      6. Ce individ care e în stare sa se specializeze se angajează din pasiune la salubritate? Revino-ti.

      2

  18. #72 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (75)

    Corl 23 iulie 2024 la 11:05

    Destinatia finala a produselor alimentare este sa fie cumparate si nu mancate. Daca producatorii de mancare ar face asta din pasiune s-ar apuca de desene pe asfalt sau castele din nisip. Deci dupa cumparare poti sa faci ce vrei cu mancarea , sa o manaci , sa o donezi,sa te joci cu ea sau sa o arunci.
    Si mi se pare evident ca daca ar exista o alta destinatie a mancarii, s-ar incuraja risipa, preturile ar creste si aia 4 milioane ar avea probleme si mai mari.

    PS Nici mie nu imi place sa arunc mancarea dar pe de alta parte nu imi place sa arunc nimic din ce cumpar.

    1

    Răspunde

  19. #73 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (76)

    Rox 23 iulie 2024 la 12:26

    Nu știu cât e de sigur ca resturile respective să ajungă la animale, poate s-ar putea face niște teste (sau depinde cum e prelucrată ulterior? nu știu…), dar eu mă gândeam să ajungă la fabrici care să le transforme în compost/îngrășământ natural. Dacă tot nu putem noi, cei de la bloc, să facem asta că nu avem nici cum, nici pentru ce, măcar să beneficieze agricultura de cât mai mult îngrășământ natural.

    Pe de altă parte, încrederea mea în oameni că ar colecta 100% riguros este aproape zero pentru că văd în ce hal se aruncă la mine la bloc și la cele pe lângă care trec mai des. Și chiar dacă locatarii ar arunca organizat, vin „scormonitorii” și amestecă tot. Așa că, înainte de a implementa orice sistem din acesta ultra modern de refolosire, ar trebui întâi educată la sânge populația și apoi restricționat accesul la tomberoane (cu modele îngropate, de exemplu, cum am văzut tot la mine în cartier, dar nu înțeleg de ce nu sunt mai multe că arate foarte civilizat și e curat în jurul lor).

    1

    Răspunde

  20. #74 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (77)

    Irina I 23 iulie 2024 la 13:44

    Asta cu transformarea lor in biogaz mi se pare de departe cea mai smart solutie. Chiar am dat un search rapid pe google acum sa vad daca la noi e vreo idee in sensul asta, am gasit pe siteul ministerului mediului ca ar putea fermele sa ia ceva finantare pentru productia de biogaz, de anul asta, dar pentru gunoiul de grajd. Asa ca mai avem tare mult pana departe, pentru capetele lor cred ca ar fi prea mult sa se gandeasca cum sa faca infrastructura pentru mancarea aruncata, ar face combustie interna 😅

    3

    Răspunde

  21. #75 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (78)

    oviwan 23 iulie 2024 la 14:45

    Soluția ar fi : să mâncăm ca să trăim,nu să trăim ca să mâncăm ! Echilibru și cumpătare !

    2

    Răspunde

  22. #76 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (79)

    #Corina 23 iulie 2024 la 15:37

    Nu pot să îmi dau seama cum s-ar putea colecta mâncarea expirată. Aici vorbim de mezeluri, chiftelele sau lasagna ta, gândește-te că nu ai cum, să strângi atâta mâncare fără reversul medaliei adică, mirosul, insectele, bacteriile. În Germania, unde locuiesc, scot salamul din ambalajul de plastic și îl arunc la gunoiul menajer, plasticul la sacul galben, îți dau un exemplu. Nu contest faptul că , există soluții dar, eu cel puțin, nu știu care ar fi. În statisticile care spun câtă mâncare aruncă fiecare, sunt trecute și restaurantele, firmele de catering, toate cele de alimentație publică? Ăștia aruncă multă mâncare. De aceea cred că trebuie să avem grijă, fiecare din noi, să nu aruncăm mâncare sau, cât mai puțină. Să îți spun un secret, înainte să pleci în Grecia, dacă ai fi pus chiftelele și lasagnea în congelator, când ai venit acasă, trebuia doar să pui mâncarea în microunde și era bună de mâncat. Nu e o critică doar, un sfat, pe care poți să îl urmezi, sau nu😂.

    4

    Răspunde

  23. #77 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (80)

    D. 23 iulie 2024 la 15:52

    Eu cred că resturile alimentare de la oameni nu ar trebui consumate de animale, e oricum imposibil să colectezi și să faci așa ceva la scară largă cu acest scop, multe lucruri sunt toxice pentru animale, cum poți verifica în tone de gunoi că nu e și o felie de tort cu ciocolată, de exemplu, ciocolata e toxică pentru porci.

    Este posibil însă să fie colectate separat, așa cum selectăm și sticla, hârtia și plasticul, cum era ideea cu biogazul. În Belgia știu că plătești pentru sacii de gunoi, asta mi se pare cea mai bună metodă de stimulat selectatul gunoiului. Și amenzile.
    La mine în cartier nu se mai selectează plasticul, nu mă așteptam la așa ceva în Olanda. Motivul e că oamenii aruncă porcării și nu spală recipientele înainte și îi costă prea mult să sorteze. Este foarte greu să educi oamenii.

    Răspunde

    • #78 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (81)

      Lulu 23 iulie 2024 la 17:31

      Crezi ca cei care folosesc resturile pentru animale sunt chiar asa de retardati?

    • #79 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (82)

      D. 24 iulie 2024 la 10:09

      Da, cred, de aceea am dat și un exemplu concret, în care nu se mai colectează plasticul pentru că oamenii aruncă porcării. Tot aceeași oameni ar trebui să selecteze și resturile alimentare, de ce crezi că ar face-o mai corect?

      Cei care dau resturi la animalele proprii sunt altceva, presupun că asta te-a activat. Deși am văzut destui care dau pâine la găini și lapte la pisici

      1

  24. #80 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (83)

    Lulu 23 iulie 2024 la 17:30

    M-am amuzat de ciocolata expirata! Dar de ciocolata primita in pachet din străinătate, mirosind a săpun Fa, lângă care a fost împachetată, va amintiți? Am supraviețuit, deci nu ne vom da bătuți acum!

    6

    Răspunde

  25. #81 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (84)

    Ana 23 iulie 2024 la 19:16

    p*rnesc de la ideea ca ambalaje plastic, sticla, ulei uzat, hartie deja se separa si recicleaza si vorbim aici exclusiv de resturi alimentare – minus ce se poate dona adaposturilor de animale.

    Cu recentele legi legate de ambalaje s-au putut ‘incuraja’ supermarketurile si marii distribuitori sa colecteze si returneze paletii si ambalajele de plastic in care li s-a livrat marfa. Cei ce trimisesera marfa au obligatia sa centralizeze si directioneze spre centre de reciclare.

    Nu orice rest de mancare e reciclabil sau compostabil- avem nevoie de o disciplina solida si educare continua pt rezultate reale. in caz ca o avem: imi imaginez ca pentru anumite resturi alimentare un sistem asemanator celui pt ambalaje nu este imposibil de implementat. pana la urma consumatorul merge la supermarket oricum de 2 3 ori poate pe saptamana. Anumite resturi de mancare se pot aduna in galeti speciale ermetice- sa zicem o galeata de 5kg chiar nu e o povara sa iei cu tine cand mergi la cumparaturi.

    Din partea opusa (stat sau business): un program de genul implica investitii serioase si trebuie sa aduca un beneficiu/ profit altfel tot la aruncat la gunoi cu alte cele se va ajunge. Presupun ca acesta e estimat slabut si ca urmare investitia merge in directia de a educa oamenii sa nu exagereze cu mult inainte de momentul in care e prea tarziu. pare o investitie cu mai mari sanse de izbanda in momentul de fata.

    1

    Răspunde

  26. #82 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (85)

    ValiM 23 iulie 2024 la 19:22

    În regiunea mea ( în alte regiuni pot să fie reguli puțin diferite dar nu mult) în Suedia se aruncă resturile alimentare în pungi de hârtie ( pe care le luăm gratis de la orice magazin alimentar) și apoi în container separat. Se colectează săptămânal. Google spune că aici aruncăm 15 kg de măncare pe peroană pe an. Resturile alimentare se folosesc pentru producția de biogaz, biocombustibil, îngrășăminte pt agricultură. Suedia importă gunoi pentru producția de energie. Peste 3 milioane de tone pe an.
    E ușor să te obișnuiești să selectezi gunoiul. Asta dacă funcționează sistemul.

    2

    Răspunde

    • #83 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (86)

      #Corina 24 iulie 2024 la 16:47

      Aici vorbești de resturi gen, coji de cartofi, de oua, nu de chiftele sau musaca?

    • #84 Comentariu nou

      O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (87)

      ValiM 24 iulie 2024 la 19:09

      #Corina e vorba de absolut orice rest de măncare. Inclusiv chiftele , musaca și altele la fel. Supa o strecori de luchid și arunci restul la gunoi în punga de hârtie. Dacă sunt chiftele cu sos pui două pungi sau niște șervețele să absoarbă lichidul.
      Uleiul rămas de la prăjit îl adunăm intr- un recipient ( poate fi borcan, bidon, sticlă, ce vrei tu ) și când se umple îl ducem la stația de depozitare a gunoiului.
      Mă gândeam că poate fi o idee bună să exporte România gunoiul. Că sunt țări care importă.

  27. #85 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (88)

    Dan 23 iulie 2024 la 21:50

    @Mihai, colectarea separata a alimentelor nu a dat rezultate la populatie, spun din experienta. Merge la generatori mari: restaurante, cantine, piete, supermarketuri. Cand vine vorba de populatie calitatea selectarii este slaba si compromite compostarea. Plus ca sunt si ambalajele, destul de des utilizatorii arunca cu tot cu ambalaj,m. Iar ceea ce se colecteaza asa, cu autocompactoare, exclude posibilitatea ca altcineva sa le consume.
    Cred ca e de experimentat amplasarea unor frigidere dedicate, in proximitatea blocurilor, unde sa lasi ceea ce nu mai consumi, pe 2 zone demarcate corespunzator – ce se mai poate consuma si ce se poate utiliza in alte scopuri( hrana pentru animale, compost …) Acele locuri sa fie popularizate si sa fie vizitate de:
    Ong-uri care pregatesc mancare si o livreaza celor care au nevoie;
    Cei care prepara hrana pentru animale;
    Persoane nevoiase pentru care aceste frigidere sunt singura sursa de hrana in acele momente.
    Daca intr-un cartier sunt 20-30 de asem*nea puncte atunci e rentabil pentru cei care au aceasta activitate sa trimita o masina sa viziteze toate aceste locati si sa se aprovizioneze pentru ziua urmatoare.
    Cred ca am citit pe undeva despre o solutie asemanatoare si cred ca e buna.

    1

    Răspunde

  28. #86 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (89)

    Daniela 24 iulie 2024 la 10:25

    Referitor la primul punct. Sunt multe restaurante (nu stiu inca daca si la noi, ca n-am prins pe unde locuiesc dar precis sunt prin tara) unde platesti o anumita suma all you can eat, de exemplu 20 de euro daaaaar cu specificatia ca poti sa te servesti din orice cu conditia sa nu lasi nimic in farfurie. Daca se lasa, se mai plateste la final 5 euro. Ceea ce mi se pare f fair. Am fost prin noiembrie pana in Paris si m-am dus la un restaurant mainly chinez dar si cu bucatarie internationala. M-am servit de vreo 4 ori dar am pus muuuult mai putin in farfurie tocmai ca nu voiam sa se arunce aiurea. Limitarea asta m-a facut mai constienta si nu am mai avut tendinta de pofta si de curiozitate, sa pun prea mult din prima. La cantinele de genul cu bufet suedez nu ar strica, jur.

    Răspunde

  29. #87 Comentariu nou

    O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (90)

    Minaosi 24 iulie 2024 la 10:56

    La noi in zonă e simplu. Primaria colecteaza deseurile compostabile, ne-au dat la fiecare apartament cate un coșuleț special, si sac de ceva „plastic” compstabil, niste pliante in care ne explica cum sa folosim, ne-au pus un tomberon special in care sa aruncam săculeții, si deja de mai bine de un an facem așa, ne-am obișnuit. Se strange tot, cojile, alimentele, coji de ouă, pâine, oase, resturi de mancare, carne nu prea am aruncat, ca am cumpărat intoddeauna cam cat mâncam. Produse exiprate nu prea avem, ca tot asa, le consumăm, nu cumparam mult perisabil.
    La inceput ne-am zis ca vai, va mirosi in bucătărie, dar nu miroase, oricum coșulețul e micuț, se umple si il ducem la tomberon. Atata doar ca dupa ce s-au terminat primele doua rulouri de săculeți compostabili, a trebuit sa-i cumparam noi, dar nu costa mult, 3 euro p-acolo, si ai cateva luni. Deci sunt soluții, dar daca vrei sa implementezi la nivel mai mare, trebuie o firma sau primaria.

    2

    Răspunde

Adaugă comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

O soluție ar trebui să existe, dar care e aia? - Mihai Vasilescu (2024)

References

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Ouida Strosin DO

Last Updated:

Views: 5907

Rating: 4.6 / 5 (76 voted)

Reviews: 83% of readers found this page helpful

Author information

Name: Ouida Strosin DO

Birthday: 1995-04-27

Address: Suite 927 930 Kilback Radial, Candidaville, TN 87795

Phone: +8561498978366

Job: Legacy Manufacturing Specialist

Hobby: Singing, Mountain biking, Water sports, Water sports, Taxidermy, Polo, Pet

Introduction: My name is Ouida Strosin DO, I am a precious, combative, spotless, modern, spotless, beautiful, precious person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.